ANKARA FEN LİSESİ

ANKARA FEN LİSESİ

Ankara Fen Lisesi, kuruluş adıyla FEN LİSESİ olarak 12 Ekim 1964 tarihinde ülkemizin ilk fen lisesi olarak eğitim öğretime başlamıştır. Kuruluş amacı, ülkenin dört bir yanından fen bilimleri ve matematik konularında üstün yetenekli öğrencileri, bilim ve teknoloji alanlarında önemli yenilikler sağlayarak ülkenin kalkınmasına ilerlemesine yön verecek öncü roller üstlenecek bilim insanları olarak yetiştirmektir. Bu doğrultuda özel olarak hazırlanmış modern bir eğitim öğretim müfredatı ve  okul organizasyonu ile döneminin ülkemizde tek, dünya çapında da çok az sayıda örneklerinden birisi olarak eğitim camiasında yerini almıştır.

1960 öncesi dönemde uluslararası ortamda ülkeler ve bloklar arasında daha güçlü olmak için bilim ve teknolojide ilerlemek ve daha iyi olmak yönünde çok ciddi bir yarış başlamıştı.  Bu yarışta ön planda olabilmek için bilim ve teknoloji alanında yenilik ve ilerlemelere öncülük yapacak yol gösterecek bilim insanlarına ve teknoloji uzmanlarına ihtiyaç olduğu,  ve bu bilim insanların  yetiştirilmesi için lise düzeyinde üstün yetenekli öğrencilerin özel eğitim programları ve ortamlarında eğitim ve öğretime tabi tutularak yetiştirilmesi görüşü özellikle batı dünyasında eğitim politikası olarak benimsenmiştir. Bu maksatla, özellikle ABD de matematik ve fen alanlarında programlar geliştirilip modernleştirilerek yeni öğretim programları oluşturulmuştur.

Bu yaklaşım bizde de bir milli eğitim politikası olarak benimsenmiş ve ülkemizde ihtiyaç duyulan bilim insanlarının yetiştirilmesine kaynaklık etmek üzere  bir Fen Lisesi kurulması kararı alınmıştır. Fen Lisesinin müfredatı ABD de  bu amaçla Fizik Kimya Biyoloji ve Matematik alanlarında uzman bilim adamlarından oluşan komiteler tarafından  hazırlanan lise düzeyi öğretim programlarının uyarlanması ile oluşturulmuştur.  Bu programların özelliği, geleneksel   ezbere ve kalıplara dayalı bilgi öğrenen değil, bilim insanı olmanın temeli olan , araştırmacı, bilgiyi araştırarak sorgulayarak öğrenen, kendisi bilgi üreten, yenilik ve gelişmeler yapabilecek,  bilimsel düşünce ve yaklaşımları benimseyen öğrenciler yetiştirmeye yönelik olmalarıdır. Bu programlar, öğrencileri  araştırmalarını deneyler yaparak ilerletme becerisi sağlamak üzere, okulda kurulan fen bilimleri alanındaki gelişmiş ileri deney laboratuvarları ile desteklenmiştir. ( Not : Bu çalışmaların detayını aşağıdaki link ile bağlanabileceğiniz  Fen Lisesinin Kuruluşu ve Tarihçesi dokümanında bulabilirsiniz. )

Fen Lisesinin öğrencileri ülke çapındaki ortaokulların başarılı öğrencileri arasından özel olarak hazırlanmış iki aşamalı yetenek ve bilgi sınavları ile seçilerek gelmiştir. Okul da görevlendirilen ilk  öğretmenler de keza okulun amaçları doğrultusunda okulun kendine özgü eğitim öğretim müfredatını uygulamak üzere sınav ve mülakatlarla seçilmiş ve bu doğrultuda eğitimler görmüştür.

Fen Lisesi kendisine yüklenen bu yüksek ideal ve hedefleri içeren  misyonunu yerine getirebilmek için öğretim programları, öğrenci seçimi, öğretmen seçimi gibi doğrudan eğitim unsurları yanında, bina ve donanım altyapısı, laboratuvar ve atölyeleri, deney araç gereç ve malzeme imkanları açısından dönemine göre oldukça ileri ve gelişmiş olanaklarla kendi kendine yeterli modern bir eğitim yerleşkesi olarak inşa edilip faaliyete geçirilmiştir. Yeri, şehir merkezinden 20 km uzakta o dönemde neredeyse dağ başında etrafında hiç yerleşimin olmadığı  ODTÜ arazisinden  tahsis edilmiş bir bölgedir.

Fen Lisesinin ilk öğretim kadrosundaki öğretmenler 10-15 yıl görev yapmışlar, okulun öğretim programı yirmi yılı aşkın bir süre boyunca değişmeden bu doğrultuda uygulamıştır.

Öte yandan okulun kuruluşunu hemen takip eden yıllarda Fen Lisesine Milli Eğitim tarafından ikinci bir misyon verilmiştir. Bu görev Türkiye  genelinde fen bilimleri alanında eğitim öğretimin yaygınlaştırılması için model olmak, ve bu yönde öğretim yapacak diğer okul ve fen liselerinin kuruluşuna yol göstermek, öncülük yapmaktır. Bu çerçevede, diğer fen liselerinin öğretim programları, kitapları ağırlıklı olarak Fen Lisesi öğretmenleri tarafından okul bünyesinde hazırlanmış ve bu programların uygulanmasında görev alacak öğretmenlerin yetiştirilmesi için eğitimler düzenlenmiştir.

Fen Lisesine verilen bu ikinci görev doğrultusunda ülke genelinde orta öğretim düzeyinde fen bilimleri ve matematik alanında eğitim programları Fen Lisesindeki uygulamalar model ve örnek alınarak modern ve ileri düzeylerde yeniden düzenlenmiş ve iyileştirilmiştir.  Bu çalışmaların sonucunda öncelikle örnek olarak seçilen bazı okullarda modern fen ve matematik programları uygulanmış, 1982 yılından itibaren de ülke çapında diğer fen liseleri de açılmaya başlamış ve fen bilimleri ağırlıklı öğretim ülke çapında rağbet görmüş ve yaygınlaşmıştır. Bu şekilde Fen Lisesinin bu yöndeki özel misyonu tamamlanmıştır. Bu dönemece kadar Fen Lisesi  olarak bilinen okulumuz, o tarihlerden bu yana “ ANKARA FEN LİSESİ” olarak eğitim hayatına devam etmektedir.  Sonraki yıllarda Ankara Fen Lisesinin özel statüsü  diğer fen liseleri ile aynı program  ve yapıda eğitim öğretim uygulamak üzere esnetilmiştir. Bu yeni yapılanmadan sonrada Ankara Fen Lisesi,  okulun geçmişinden gelen bilimselliğe dayalı birikimlerin sağladığı avantajlarla, öğrencilerinin gerek okuldaki öğrenimleri süresince gerekse  üniversite seçim ve girişlerinde sergilemiş oldukları başarılar ile fen liseleri arasında en önde yer almış ve öncülük rolünü sürdürmeye devam etmiştir.

Okulun kuruluşundan itibaren  fen bilimleri alanında  gerek tıp fakültelerinde gerekse fen ve teknoloji alanlarında üniversitelerde önemli sayıda  Fen Lisesi mezunu, akademisyen ve bilim insanı olarak görev almıştır. Devam eden yıllarda da yeni dönem mezunlarının da katılımı Ankara Fen Liseli bilim adamları ve akademisyenler ülkemiz üniversite ve bilim camiasında rektörlük, dekanlık bölüm başkanlıkları dahil olmak üzere  önemli roller üstlenmekte bilim dünyamıza katkı sağlamaya ve ülkemize yararlı olmaya devam etmektedirler.  Günümüzde hem ülke çapında hemde uluslararası düzeyde tıp alanında bir çok mezunumuz üniversitelerde, sağlık kuruluşlarında ve hastanelerde başarılı görevler üstlenerek ülkemize ve insanlığa hizmet etmektedirler.  Mühendislik ve teknoloji alanlarında bir üniversite öğrenimi tercih eden mezunlarımızdan da üniversitelerde öğretim üyesi olarak  bilim dünyasına hizmet eden önemli sayıda bilim insanı  bulunmaktadır. Endüstriyel ve teknoloji alanlarında da üretim sektörlerinde kendilerine kariyer seçmiş olan mezunlarımız da okulda edinmiş oldukları bilimsel düşünce, bilimsel araştırma yöntemlerini kullanma, araştırma ve sorgulama yaklaşımları, kendi kendine bilgi üretme  becerileri ve alışkanlıkları sayesinde çalıştıkları endüstriyel alanlarda işletme ve kurumlarda, öncü görev ve sorumluluklar üstlenmekte, araştırmacı ve çalışkan kişilikleri ile bir çok yeniliklere imza atmakta  ve ilerlemeler sağlamaktadırlar. Bilişim teknolojileri ve bilgisayar bilimleri gibi ileri teknoloji alanlarında Ankara Fen Lisesi mezunları hep öncü ve önder roller üstlenmişlerdir, bugün bilinen uluslararası ölçekli  bilişim ve bilgisayar firmalarında önemli pozisyonlarda yenilik ve gelişmelere yön veren üst düzey yönetici olarak görev üstlenmiş mezunlarımızın sayısı  oldukça kayda değer seviyelerdedir.

Ankara Fen Lisesi kurulduğu günden itibaren  kendisine yüklenen bu şerefli misyonları başarıyla yerine getirmenin haklı gururu ile yeni ve daha ileri seviyede başarıları hedeflemekte ve eğitim alanında bir “Bilim Markası  “ olarak öncü ve lider rolünün sürdürmeye devam etmektedir.

Ankara Fen Lisesi kuruluşunda 24 kişilik dersliklerde,  her sınıfta dört şube ile her yıl 96 öğrencinin alındığı  toplam mevcudu ile 288 öğrencinin eğitim öğretim görmesi için planlanmıştır.   O dönem için önemli bir ayrıcalık olarak değerlendirilebilecek kapalı spor salonu, açık spor alanları ve koşu pistleri, bir konferans salonu, geniş bahçe ve dinlenme alanları  sadece öğretim odaklı olarak değil, öğrencilerin bedensel kişisel ve sosyal gelişim ihtiyaçlarının da karşılanması için çok elverişli ve verimli bir yaşam alanı sağlanmaktadır. Okul tam yatılı olduğundan öğrencilerin kaldığı yurtlar, okul dışı zamanlarda hem ders ve ödevleri hem de kişisel çalışma ve araştırmaları için kullanabilecekleri çalışma alanları da dahil olmak üzere yaşamsal ihtiyaçlarının ve yaşam kalitelerinin en uygun şekilde sağlandığı odalar ve dinlenme ve ihtiyaç alanlarını içermektedir.  Yemekhane ve mutfak yeni modern mutfak araç gereçleri donatılmış olarak öğrencilerin hizmetindedir. Akademik birimlerin yanında yer alan bu tesisler sayesinde  daha ilk dönemlerden itibaren bilimsel ve akademik başarıların dışında Fen Lisesinden milli sporcular, ve atletler yetişmiştir. Fen Lisesi müzik grubu liseler arası müzik yarışmasında birinci olmuş, Türkiye çapında meşhur bir şarkıcı, dünya çağında ünlü bir  klasik gitar üstadı, sinema ve edebiyat alanlarında önde gelen isimler yetiştirmiştir. Devam eden  yıllarda da Ankara Fen Lisesi öğrencileri,  bilimsel ve akademik alanlardaki başarılarının yanında  kültür sanat spor ve sosyal alanlarda da önemli başarılara imza atmışlardır.

Bugün okulda öğretim süresi dört yıla çıktığı için sınıf ve yurtların sayısı ve alt yapı kapasitesi daha da artırılmıştır. Bu şekilde okulumuz gerek yurt ve diğer tesislerden oluşan alt yapı ve donanımı  gerekse deney laboratuvarları ve çalışma  atölyeleri olarak olanakları ile öğrencilerine hem bilimsel ve akademik anlamda hem de sosyal ve kültürel alanda kişisel gelişimlerini iyileştirmek için aynı  ayrıcalıklı imkanları sağlamaya devam etmektedir.

Okulumuzda görev alan her birisi kendi alanında tecrübeli, bilgili değerli öğretmenlerimiz bir taraftan müfredat programları doğrultusunda eğitim öğretim çalışmalarında öğrencilere en üst düzeyde bilgi ve beceri sağlarken, diğer taraftan da okul sonrası etkinlik ve çalışmalarla öğrencilerimize kendilerini geliştirmeleri yönünden destek olmakta ve yönlendirmektedir. Öğrenciler gerek bilim ve etkinlik kulüpleri ile gerekse bireysel çalışmaları ile bilimsel ve teknolojik alanlarda uygulama ve araştırma projeleri hazırlamakta bu projeler ile TÜBİTAK ve diğer ulusal uluslararası yarışmalara katılmakta ve başarılı sonuçlar alarak okulumuzu gururlandırmaktadır.  Öğrencilerimizi bilimsel konularda araştırmalar ve deneysel çalışmalar yapmaya teşvik etmeye yönelik olarak okulumuzda, mezunlarımız tarafından desteklenmekte olan Ankara Fen Lisesine özgü, Fen Bilimleri Sergisi organize edilmekte, öğrenciler dönem içinde yapmış oldukları bilimsel çalışmaları bu organizasyonla sergilemektedirler.

Öte yandan bugün okulumuzun  yarım asrı aşan geçmişinden gelen “Fen Liseli “ kurumsal kimliğine dayalı olarak mezunlarımız ve mezun kuruluşlarımız, fen bilimleri ve matematik başta olmak üzere eğitim öğretim alanında öğrencilerimizin üstün başarılarını daha da yükseklere taşımak okuldaki öğrenim ve yaşam kalitesini sürekli iyileştirmek ve geliştirmek için  okulumuzun öğretmenlerimizin ve öğrencilerimizin yanındadır. Okul yönetimi ve öğretmenlerimiz ile işbirliği ve koordinasyon içinde hareket etmekte, okulumuza ve öğrencilerimize  okul sonrası etkinlik ve faaliyetlerde, bilimsel araştırma ve çalışmalar ile bilimsel ve teknolojik uygulama projelerinde katkılar sağlamakta ve destek olmaktadır. Bilimsel konuların yanında öğrencilerimizin spor, sanat, kültür gibi alanlarda kişisel gelişimlerinin desteklenmesinde ve yatılı kalan öğrencilerimiz yaşam konforu ve yaşam kalitesinin daha geliştirilmesinde de destekler sağlanmaktadır.

Günümüzde üstün yetenekli öğrencilerin yetiştirilmesi için özel okulların bünyesinde  özel hazırlanmış koşullar olanaklar ve eğitim öğretim olanakları sağlayan  fen , teknoloji ve bilim liseleri kurulmakta, aynı zamanda milli eğitim bünyesinde de bu yönde okullar açılmakta ve programlar uygulanmakta olduğu bilinmektedir. Ankara Fen Lisesi hem kuruluş felsefesi ve amaçları ile hem de yarım asrı aşan başarılarla dolu ve  bilimsellik anlayışına dayalı kurumsal kültürü ve mezun alt yapısı ile “ Bilim Markası “ olarak Milli Eğitim camiasına ve bilim dünyasına  kuruluş felsefesi ve amaçları doğrultusunda ülkenin dört bir yanından fen bilimleri ve matematik alanları başta olmak üzere en başarılı ve üstün yetenekli öğrencileri ülkemizin gelişmesinde öncü roller üstlenecek araştırmacı bilim insanları olarak yetiştirmek üzere öncü ve lider rolünü sürdürerek hizmet sunmaya devam etmek üzere her zaman  hazırdır.

Not : Ankara Fen Lisesi mezunlarının yarım asrı aşan süre içinde oluşmuş olan kurumsal kültür ve kimliklerine ve mezunlar arası dayanışmaya ilişkin kapsamlı yazıyı,  Web sayfamızın " Biz Fen Liseliler" başlığı altında bulabilirsiniz.

Ankara Fen Lisesi mezunlarının okulumuza ve öğrencilerimize destek olmak üzere  kurmuş oldukları  -AFLİVA- Ankara Fen Liseliler Vakfını daha yakından tanımak ve amaçları hakkında bilgi edinmek için gene Web sayfamızın  "Ankara Fen Liseliler Vakfı - AFLİVA -" başlığı altındaki yazıyı inceleyebilirsiniz.

Fen Lisesi kuruluş yılları ve Ankara Fen Lisesinin  tarihçesi ile ilgili yazı için lütfen bağlantıyı  tıklayınız